Прочетен: 4352 Коментари: 19 Гласове:
Последна промяна: 20.03.2009 21:46
Днес ходих на кино - въпреки 27-те си години гледах "Хари Потър и ....нещо си(дето не го запомних)". Залата беше предимно с детска аудитория, ама нали аз и М. сме си деца :). Не ми беше за това мисълта...
Та в "Хари Потър" имаше една зам.-министърка, дето се докопа до ... шефското място в Училището за магьосници :). Като изключим външната прилика с една наша министърка на друг ресор, трябва да отбележа, че мноооооого ми заприличаха действията й на дествията на МОН- то не бяха директиви, то не бе чудо. С главната идея децата да излязат САМО с теоретични знания. Аз министър Вълчев го харесва(Х)м, да не остане някой с погрешно впечатление, защото одобрявам тестовете за седми клас(като се изключи онова с преразказа)и някои от моментите в Програмата за развитиие, обаче има и редица "дивотии"...за които няма да говоря сега.
Та за "Хари Потър" мисълта ми беше, че явно някой от министерството също трябва да гледа филма и да види плачевните резултати от вършене на нещо, без да си запознат с реалната ситуация(или без да се съобразяваш с нея). Тъй де, не знам дали учениците ще започнат да се самообучават,но знам, че голяма част от учителите си вършат с любов работата.... все още.
Слушах Доклада за младежта и се чудя защо им се струва толкова странно на изследвачите и журналистите, че децата знаят за Азис, а не знаят за Дарвин и за корен квадратен, и защо нямали стимул да учат децата. Ми медиите случайно да говорят за Дарвин? Пък Планета си е тийн-идолска ТВ отвсякъде. А за Азис не те карат да учиш...Не разбирам защо се учудва обществото, че ей тъй някакси не ги влече като едно време децата да учат :) Ами защо забравят, че едно време, ако кажеш нещо на въпреки или отидеш с ненаучен урок или ненаписано домашно - ще си умреш от срам, че и друго може да ти се случи. Не е това само до учителите. Защото като пишеш двойка - те викат да даваш обяснение:) Или като кажеш да дойде родител в училище, ти казват - "Ми тя майка каза, че докато дойде, ще втасате".
И друго исках да споделя - за ромското население - за мен си е много голям проблемът. Защото утре като пораснат тези деца(дето пак според доклада ще са половината от младежта) е МНОГО по-добре да бъдат образовани граждани на страната, а не да живеят в друг "обществено-политически строй"( :) ). То в тази насока са и повечето от реформите на МОН, само дето се получава затворен кръг - децата не ходят в училище, учителите ходят по махалите 5-6 пъти, и започват да не им пишат отсъствия, защото няма начин да накарат детето доброволно, общините нехаят(?), защото това е проблем на училището. (Тук отбелязвам, че когато учителят пише 5 отсъствия за месец, родителите на детето не взимат 1 месец помощи, което е много хубаво като идея, ако разбира се ядосаният родител не идва в училище с дърво или друго подръчно средство и не заплашва учителите със саморазправа) И в крайна сметка накрая детето остава необразовано за съжаление! А то все пак си е дете - същото като всички деца!!! и утре ще е възрастен, с когото ще живеем.
Та нищо, че Хари Потър е фантасмагория за деца, там нещата свършват добре. Надявам се и тук. И едва ли има нужда от магия, по-скоро от здрав разум и разумни и целенасочени мерки.
Каква е целта на образованието?
Студентският протест в УНСС - фоторепорт...
Образованието е в плачевно състояние и все по-зле ще става, защото докато на мен ми прилошава от неграмотните писания навсякъде, на повечето отговорни за ограмотяването на нацията хора изобщо не им пука. Водят си статистика за всичко, но не правят нищо полезно за подобряване на положението. И Хари Потър няма да им помогне. Кофти, магическите пръчки са само в книгите.
Аз харесвам Хари Потър и не мисля че е само за деца.
Не уча в България и незнам как е тук, но лично аз знам кой е Дарвин и как се изчеслява корен квадратен, а също и моите прители които за разлика от мен, учат тук =). А за Азис.... нека оставим темата, не смятам че изобщо заслужава да бъде коментиран.
31.08.2007 11:59
Целта е незаинтересован и необразован млад народ с материалистични морални ценности - той лесно се манипулира и управлява. Същото важи и за циганите, които незнайно защо изведнъж станаха роми? 10 века цигани, сега роми!
Между другото легендата се изучава в пети клас :)
Вярно е, че индустриалната вълна се смени с информационната и още не можем да решим как да се справим с нея, но навикът да се учи е необходим на всички. Пък навикът се създава с повторение:)) Някак си той ни се губи в постоянните реформи и криволици:)))))))
Аз не съм много "за" тестовата система, защото ми прилича на тото, пък и така се практикува от ученическото народонаселение. Тестът показва "плитчина" на знанието, а не "дълбочина":))
Проблемът с циганите-роми няма да се реши, докато обществото не покаже, че за децата им няма да има място един ден "под слънцето", ако преди това не са минали през формалното стъргало на училището. Може да звучи жестоко, но някои мерки трябва да се прилагат с цялата им сила и безотказност, за да се постигне дълготраен ефект.
Приятен ден!
За тестовете имам предвид, че са добре за български език, защото се проследява материал от цялото основно образование, но къде остава литературата и създаването на текст не ми е ясно.
А умението за създаване на собствен текст, отговарящ на определени формати, с тест (избери кое най-много отговаря на...) не се създава:))
31.08.2007 15:45
pozdravlenia za temata,koiato si podhvanala!mislia,4e zaslujava i produljenie ot vsi4ki nas!
И за целта на училището- аз като ученик чух една мъдра мисъл - че смисълът на училището е да се научиш как да учиш. Аз бих допълнил - смисълът е да се научиш как да учиш, да добиеш една сравнително богата обща култура, да знаеш какво искаш от живота - професионално, и как да го постигнеш.
Една от централните тези на Програмата (2006-2015) е развитие на критическото мислене. Ама за да имаш такова трябва да знаеш 2 и 200 и целия цифров ред, после идват различните действия, които хич не са малко... И е хубаво като ти ги покажат, но още по-хубаво е, ако някой има търпението да ти позволи да си "играеш" с тях, докато сам овладееш употребата им:)) Това изисква достатъчно запас от търпение и концентрация...нещо, което също все по-малко наблюдавам наоколо. А и хората не са еднакви - едни овладяват бързо, други бавно. Едни се отчайват от трудностите, други - същото ги стимулира. Но всяко дете има нужда от окуражаване, че ще се справи самичко. Сега това се замества от "готовата форма" - я като частен урок, в който някак не съучастваш отново, я като copy-paste от мрежата или други услуги за мултиплициране на изрядна посредственост, отговаряща на "стандарта":))
И последно: сравнително богатата обща култура се набавя чрез въображение... търсенето на чуждото, култивиране на своето. Май Айнщайн беше казал, че то е по-важно и от знанието. Знанието остарява, въображението - не...
На съвременното училище му липсва въображение и разчупване на калъпите... но това е общата болка на всяка формална система. Ще се изживее с времето. Надявам се:))
Рано сутрин наш Азис,
ще командва "Огъзис"
31.08.2007 19:43
01.09.2007 12:30
Приятен ден!
01.09.2007 15:28
Не четяли книги учениците - нали това искаха да постигнат,е успяха.Сещам се за лозунг от манифестация на 24.05. от 196...-някоя си година / стара снимка в семейния албум /,на който пише: Без книга в света е тъмно. Тъмно е и много изгодно,за да можеш да "управляваш". След като са се загрижили толкова много за книгите и децата, да вземат да намалят ДДС-то за печатни издания и да отпуснат значително повече пари за обоготяване на фондовете на училищните и обществени библиотеки - да станат по-лесно достъпни книгите за всички. Няма да сравнявам цените на цветните списания за поп-фолк и на книгите.
Нека всички заедно положим усилия и нека излезем пред завесата на блога,зад която също е тъмно.
Срещу "глобализационните" тенденции едва ли ще можем да ритаме много успешно. Те и анти-глобалистите в това са обвинявани - че действат кампанийно, само при "срещи на върха":))
Проблемът с четенето не е от вчера. И не можем да кажем, че "днешните" не четат. Въпросът е - какво? И кой да им покаже красотата на онези "10 смислени книги" (аз не съм максималист), които всеки човек трябва да прочете през живота си. За всеки вероятно ще са различни. Но след тях човечЕто няма да е същото - надявам(е) се, че ще има поне една бръчка...по челото, че нещата могат да се виждат и другояче:))
01.09.2007 21:19
2. "Giorgino"
3. Понякога...
4. Може ли човек винаги и всичко да прощава?
5. преди...
6. "Нямам време да живея"
7. Може ли човек да избяга от себе си???
8. Поредното безумие на timmyd
9. Безумие - 2
10. Овцата Спаска,Грую и Големият лош вълк
11. Овцата Спаска, Грую Пищова и Големият Лош(не твърде вече) Вълк...
12. Блог за Милен Фармер