Прочетен: 2825 Коментари: 10 Гласове:
Последна промяна: 20.03.2009 21:50
Моето мнение:
Всички тези събтия - стачката и останалото покрай нея, можеше да бъдат избегнати.
Като начало проблемите в образованието не са от вчера, но за тях започна да се ГОВОРИ едва днес. Системата се нуждае от реформи - това се говори от 80-те години насам. Реформите, които аз виждам отстрани(документи от сайтовете на министерствата, които са общодостъпни) не се провеждат докрай. След две години ще има срив в цялата система, т.к. тогава средното образование става задължително до 7 клас. Това обрича малките основни училища на смърт поради липса на ученици. Решението според мен - още отсега уедряване на училищата(за това се говори от доста време), което ще намали отрицателния ефект. Но това е оставено на общините, а те нямат интерес(представете си как ще гледат хората кмета, който закрие училището и каже, че децата ще пътуват всеки ден по 20 км примерно).
Ако разрешаването на проблема с образованието на малограмотното население(независимо от етническа принадлежност!) не се превърне в държавна стриктна политика, след 10 години, когато тези деца пораснат - проблемът ще е изключително сериозен. Решение - примерно - местните власти, вкл. и полицията да участват активно при отиването на учениците в училище. Според мен, ако се очаква учителките да ходят по махалите и да казват на родителите, че децата не идват на училище и помощите ще бъдат спрени(това е по закон), родителят ще дойде с някой прът в училище да търси правосъдие. Дали учителката ще се жертва? И дали трябва да я съдим за решението й?
А за стачката- трябваше още в началото да се води диалог. Доколкото си спомням в края на лятото миналата учебна година пак се говореше за стачка на учителите, но тогава се отложи с идеята да не пострада кандидатстването на децата и дасе водят преговори през лятото. Да, ама не. Лично според мен напрежението ескалира с ... меко казано неадекватното отношение на министъра. Не може от позицията на министерския пост(каквото и чувство за хумор да имаш) да си позволяваш да говориш за халееви комети и т.н. Все пак министърът трябва да се грижи за хората от своя ресор - преподаватели. Именно репликите му бяха първият стимул за стачка - удариха го на чест учителите и са си прави хората. Все пак за да бъде учител, един човек трябва да има висше образование, да е държал определен брой изпити. Каквото и да се говори за педагогическите специалности(а такива са предимно предучилищна педагогика и начална педагогика, останалите специалности - първо ставаш бакалавър или магистър по нещо си - примерно филолог, историк и т.н. и ако искаш си държиш и изпити за преподавателска правоспособност) те превръща в интелигентен и културен човек. Едва ли има някой хахо, който да си вземе изпита примерно по Антична и Западноевропейска литература или пък История на стария свят.. Знам ли - това си е мое мнение.
Липсата на обективно отразяване на исканията на учителите също ме подразни. Ми те исканията още в самото начало са били ПОЕТАПНО(три епата и 15 месеца) увеличение на заплатите. Ама навсякъде се тръбеше, че искат 100процента веднага. Другата заблуда беше за самите заплати, направих си труда да проверя (пак от сайта на министъра) колко е най-високата заплата - 411 лв(след последнтото увеличение) на учител с минимум 25 години стаж и докторска степен. Как точно се получава 450 лв средна заплата не разбрах.
После- трябваше веднага да се седне и да се започнат РАЗУМНИ преговори(това преди да се изнерви цялото съсловие)
Грешката на правителството е в това, че както обикновено липсва нормален човешки език към обществото. Много знае Грую от Горно нанадолнище как ще се отрази вземането на средства от "излишъка"(дълбоко погрешна дума). Ми обяснете с нормален език на хората - не всеки е икономист, че да разбира.
И главното - не бива да се спекулира - да се политизира. Това е глупаво. Ние сме един народ и трябва да се държим като такъв.
Но не би.Ако във всяко село няма училище - край на мача.
Именно това означава уедряване на училищата, но си представи какво ще стане, ако се извърши изведнъж.
Безплатни учебници има - но само до ІV клас.(Тук има и друг проблем- ухаа, държавни поръчки - смятам,че доста интереси се намесват).
Идеалистично си мислиш, че правителството "иска" да води диалог:)))) В момента тече защита на едрия бизнес в България, на който му е "у лево" какво ще стане с образованието. За тях е безразлично дали ще си внасяме работници след 10 години - китайчета много:)) Дали ще има неграмотни... ами защо пък не? Нали ще могат да продължават да ги купуват като гласоподаватели за жълти стотинки + 2 кебапчета и 4 бири, примерно.
Депресивно ми се усилва усещането за живот в Абсурдистан, в който образованият е системно материално подценяван, за да бъде държан в подчинение... Иначе може да стане неуправляем... Както в момента се случва със стачката...
12.10.2007 13:55
12.10.2007 16:30
Това е тъпо и неефективно. И причина за всички беди.
Това е същото като централното ръководене на икономиката - прави я недалновидна, тромава, неефикасна, откъсната от пазарното търсене.
Трябва да се направи реформа, която да даде възможност на училищните колективи за самостоятелност и творчество - в учебната програма, организацията на учебния процес, методологията на преподаване, набиране и разходване на финанси. Тогава съдържателната реформа ше тръгне отдолу, с енергията на опитните и заинтересовани преподаватели. Задачата на държавата следва да бъде да мултиплицира успешния опит и да помага където се наложи.
Дайте свобода за реформи и експерименти на самите учители и те ще реформират системата много по-успешно от министерството.
Всъщност то никога няма да я реформира точно защото трябва да реформира всичко и навсякъде отведнъж, а това е прекалено голям риск и отговорност.
Затова министерските чиновници нищо друго не правят освен да пишат планове, после да ги заменят с нови и в резултат да вървят все в едни и същи коловози.
Я помислете, кое министерство на образованието създаде и ръководи училищата, създали българското Възраждане, благодарение на което сега има България?
Толкова за закриването на училищата и на локумите за образоване на малцинствата ....
2. "Giorgino"
3. Понякога...
4. Може ли човек винаги и всичко да прощава?
5. преди...
6. "Нямам време да живея"
7. Може ли човек да избяга от себе си???
8. Поредното безумие на timmyd
9. Безумие - 2
10. Овцата Спаска,Грую и Големият лош вълк
11. Овцата Спаска, Грую Пищова и Големият Лош(не твърде вече) Вълк...
12. Блог за Милен Фармер