Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
20.10.2007 12:56 - Феноменът "частни уроци" :)
Автор: timmyd Категория: Лични дневници   
Прочетен: 4046 Коментари: 17 Гласове:
0

Последна промяна: 20.03.2009 21:52

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

 

  Реших да помисля и в тази посока :) Че то покрай протестите на учителите и за това се заговори усилено.
      На първо място, доколкото съм чувал - търсенето определя предлагането :)
      Обаче има няколко случая:

А- кандидатгимназистки  тревоги:
       1- Доколкото познавам програмата за изпитите след 7. клас, ми се струва, че миналогодишните тревоги си бяха основателни само по отношение  на трансформиращия преразказ, защото той в учебните програми не е бил застъпен(само са давани съвети, че може да се работи в допълнителни часове с този вид текст). Иначе в частта по български език влизат знания, които трябва да са получени в периода V - VІІ клас включително. В частта по литература влизат само знания за произведения от VІІ клас.
       Математиката си е математика и всичко си върви според програмата - във всички училища.
       Или, ако ученикът си е вършил работата в час, трябва да е получил всички необходими знания и без излишни “кахъри” да си се яви на изпит.(Отчитаме тук фактора стрес от първо явяване на изпит в живота, което се преодолява с външното оценяване в ІV клас по новата програма
J )

       Тъй че, като се сети родителят в седми клас, че детето му не е учило добре през годините, се налага да се ходи на допълнителни опреснителни курсове, но за това не е виновен учителят май.

       А доколкото знам всеки учител има часове за консултации с ученици, но никой ученик не ходи на тях. Защо бе, деца?

       Детето си е дете, не може да очакваме да разсъждава в перспектива(винаги има изключения) и като възрастен. Тук е ролята на родителя, който да се вслушва в съветите на учителите и да обръща внимание на детето си.

         Ако учителят си върши работата (а почти всички го правят) и детето системно си учи – проблем няма да има.

        Разбира се всяко стадо си има черни овчици – тук говоря за един тип ориентирани към икономиката “даскалици”.

Б- кандидатстудентски неволи:
      1-Когато ученикът учи в паралелка с различен профил от този, с който иска да кандидатства. (Друг е въпросът защо аджеба си отишъл в математическа гимназия , ако искаш да кандидатстваш с литература или география.) Доколкото познавам учебните програми - наистина се получава един луфт, но той се отнася повече до практиката и уменията на ученика, а не до неговите знания. Пример- Литература или български език(изпит езикова култура). В Хуманитарна гимназия има много повече часове по ЗИП, в тях се работи предимно с други автори, но се трупат умения за литературен анализ, работа с аргументативен текст и т.н., както и знания за епохи, задълбочаване на теоретични знания за понятия и всичко това дава по-голям шанс за успех. Ако се подхожда съзнателно. При тези условия ученик с друг профил на обучение може да ходи на частни уроци, но пак се чудя защо. 
Извод :) - мислете в какво училище се записвате. Тук голямо е значението на родителите, които би трябвало да подпомагат детето си при избор на път в живота като отчитат неговите предпочитания. 
        2- Горното определено изключва необходимостта от частни уроци, ако си  си в профила. (Като не бива да се забравя, че часовете по принцип са си малко). И тук вече заинтересоваността и мотивираността на ученика, който  не е детенце, а младеж с претенции за  бъдещи успехи в живота,  имат огромно значение. Ако месец-два преди изпита се сетиш, че ще кандидатстваш  и нямаш необходимия потенциал  от знания, натрупани през годината, няма да се получи нещо добро. Възможността да научиш пет теми и на изпита да се падне една от тях е малка, макар и да я има
J

Извод – ориентираността на ученика за бъдещето му трябва да е налице. Тук, с риск да ме провесят на някой клон, ще кажа, че идеята за държавни зрелостни изпити никак не е лоша(макар и да има много трески за дялане в практически аспект), защото тя предполага солидна и последователна подготовка с активно участие на заинтересования ученик, т.к. го чака изпит.

        3- има една порочна практика на някои преподаватели в университети да организират частни уроци и да прибират наистина големи суми за тях. Тук платежоспособни мама и тати се включват с идеята, че “детето” като напише със същите думички, които е чуло от преподаващия, темата последния като ги прочете при проверка, ще го оцени високо. Сигурно това действа в някои случаи, за съжаление. Обаче, в повечето – не. Т.к. сами се досещате, че тоз субект от университета не проверява всички изпитни материали, а само част.

Пак ще споменем черните овчици, които се правят, че само кротичко си хрупат тревица на полянката под сянката.

 

И накрая ще припомня началото – търсенето определя предлагането.

 image




Гласувай:
0



1. simona34 - решил си,
20.10.2007 13:20
но не си изпълнил решението. това не е разсъждение по темата а просто е понаписано ей така, малко, колкото да не е без хич. Например,
1. чувал ли си реплика на учител "това КОГАТО отиде на частни уроци ще му го обяснят". Не "ако". "когато". Преподаването е под всякаква критика и родителите, независимо от финансовия статус ще се набутват за уроци, КОГАТО решат че детето им трябва да учи в престижно училище.
2."Или, ако ученикът си е вършил работата в час, трябва да е получил всички необходими знания и без излишни “кахъри” да си се яви на изпит" - до тук добре. въпросът е дали УЧИТЕЛЯТ си е вършил добре работата в час. Личните ми наблюдения показват, че като правило- не.
3."Друг е въпросът защо аджеба си отишъл в математическа гимназия , ако искаш да кандидатстваш с литература или география" - математическа гимназия дава добра общообразователна подготовка, ей затова ходят в нея. Не само от любов към математиката. А и предходния цитат означава, че едно 13-14 дете би трябвало да е наясно с какво ще се занимава в по- нататъшния си живот. Аз толкова добре ориентирано в прогнозната конюнктура дете не познавам. А Вие?
4. ...
мога да изброявам още. но общата ми препоръка е разсъжденията да са на база "реални условия" а не - "абстрактни познания"
цитирай
2. timmyd - Приемам, проверявам, отговарям :)
20.10.2007 14:03
Малко е написаното, защото е малко мястото, а темата е голяма- да, съгласен съм.
-1 и 2-Репликата не съм я чувал, но сигурно има и такива, които я казват(затова съм споменал черните овчици). НО- в изпитните програми влизат САМО неща, които са от задължителната подготовка!!!Т.е. не може да не са засегнати в час. Въпросът е, че няма достатъчен брой часове.Но в предвидените, ако има съзнателно отношение от страна на ученика- всичко е ОК. Обаче, ако няма, и най-добрият учител да си - няма да можеш да вмъкнеш в главицата на някого всичко.Има и КОНСУЛТАЦИИ Разликата с частния урок е, че мама и тати плащат и искат резултат. Детето не може да си позволи да няма резултат. Има и една уловка - "когато решат, че детето им трябва да учи в престижно училище". Ако решат в последната година,или в последните месеци - и детето не се е подготвяло от 5 клас- проблемът е техен, нали. Учителят няма физическото време в час да обяснява материал от предходни години, колкото и да му се иска.
-3-Добра общообразователна подготовка дава всяко училище до 10 клас, защото горе-долу едни неща се учат. Но след това става различно. В хуманитарна гимназия получаваш възможност да имаш 6 часа Бълг. ез. и лит., 4 часа философия, 5 часа профилиращ предмет(география, или история, или там каквото е от хуманитарната сфера), но нямаш възможност да учиш например химия, биология и т.н. Докато, ако учиш в математическа гимназия, ще е точно обратното.
АЗ затова подчертах, че е много важна ролята на родителя, който да наблюдава развитието на детето си, да се вслушва мъничко и в мнението на учителя, за да насочва детето си, съобразно неговите интереси. Едва ли ще реши младежът да става лекар в 12 клас и ще се засили да учи биология и химия тогава. По тази причина,(въх, сега ще ме разстрелят, е хубаво, че в новата програма, се предвижда след 10 клас да можеш да си смениш училището и профила.Не че сега не може - просто държиш някой друг изпит)
Аз съм на мнение, че ориентираността на младежите е много слаба и в 12 клас. Не преобладават тези, които знаят какво точно искат да учат, а тези, които кандидатстват за 101 специалности с 3-4 изпита, че което ги приемат, то да е, само и само да са студенти. А това е дълбоко погрешно.
-4- да, наистина има много неща, които да се коригират в училище, но има и много неща, които зависят от самите родители и от децата им.
Колкото и идеалистично да звучи, докато не започне да работи връзката учител-родител-ученик и докато не спре прехвърлянето на отговорност от една на друга страна, нищо няма да се промени.
И един пример - реален, а не абстрактен. Миналата година наблюдавах 26 деца от 7.клас от малко населено място. 8 кандидатстваха, от тях 2 ходеха на частни уроци, а другите се занимаваха само в училище,но и в часовете за консултации. Всички бяха приети в големия град с горе-долу еднакви оценки в търговска гимназия, елитни езикови гимназии и математическа гимназия(това дете изкара 5.85 на изпита по БГ език и над 5 по математика, но искаше там да си учи).
Извод 1 - еднаквите резултати показват, че от частни уроци не е имало нужда.
Вметка 1 - :) - никога не бива да се забравя, че някои деца имат нужда от повече работа, други от по-малко. Децата и техните възможности не са еднакви.
цитирай
3. simona34 - има разлика...
20.10.2007 15:00
на частните уроци, ако учителя е качествен, би трябвало, не само да препредаде учебния материал, а да преподава и ОСНОВНИ УМЕНИЯ за полагане на съответния изпит. така както върви подготовка за изпити ТОЙФЕЛ например, при която не преподават английски, а специалните умения за вземане на този изпит с максимално висок резултат.
цитирай
4. timmyd - Така е-Технологията за
20.10.2007 15:34
вземане на изпита е част от подготовката, която се получава в училище. Именно с тази цел в часовете се разиграват подобни на изпита ситуации, каито след това се анализират и се дават съвети за по-добро справяне. Парадоксалното е, че основен вид съчинение в 7.клас е съчинение разсъждение, а се кандидатства с трансформиращ преразказ. Но това донякъде е избегнато с новата програма. А доколкото знам - на частните уроци в случая се набляга точно на пропуснатото от уроците в училище. Но ако детето няма пропуски, т.е. слушало е, задавало е въпроси, упражнявало се е достатъчно, проблемът изчезва.
цитирай
5. lucasbg - Решение
20.10.2007 17:41
Да се премахнат кандидатските (8-и клас, студенти) изпити - пък кои колкото може. И докъдето стигне...
цитирай
6. анонимен - Имам 25 години трудов стаж като преподавател
20.10.2007 17:48
Завиждам на търпението ти да обясняваш очевадни неща,които някои амбициозни родители не си признават. Да,не е лесно да се съгласиш,че детето ти не е с големи възможности ,че и с частни уроци пак трудно ще се справи...Тогава е виновна и Вселената...)
цитирай
7. kombakova - Напълно си прав!
20.10.2007 21:09
timmyd като учител с 27 годишен стаж и майка на две дъщери подкрепям напълно написаното от теб.Сложил си снимка,на дете изпратено на частен урок от амбициозен родител!simona34,аз като строг родител не позволявах на децата си да се оплачат от учител.Винаги изисквах да са подготвени за училище,на родителските срещи виждах родители да протестират за оценки,но не виждах реакция при споменаване на голям брой отсъствия и бягства на децата им!За тях все учителите са виновни.Частните уроци са за мен мода,чест да кажеш,че детето ти е на уроци при професор в София .Моите ги подготви учителката им по математика и влезнаха на първо класиране.Ученици ,които завършиха английска и математическата не успяха да влезнат,записаха свободен университет.Затова считам,че родителите трябва да изискват повече от децата си,да настояват да учат ,а не да ги пращат на частни уроци и да чакат с фуния да им влеят в главите знания!Учете децата на отговорност,дисциплина и уважение!
цитирай
8. radalia - И аз ще дам пример,
20.10.2007 21:53
подкрепящ твърдението, че частните уроци ги има заради амбициозните родители.
Ще дам пример със сина си - приеха го на времето в Математическа гимназия, сега по първо желание в желания университет (кандидатства само на едно място!) без нито един урок.
Народът е казал - Не е луд този, който е изял зелника... "
цитирай
9. анонимен - a какво правим ако преподавателят ...
21.10.2007 12:41
a какво правим ако преподавателят по даден предмет не е преподал целия задължителен материал!!!
Защото аз съм такъв случай. Даскалката ми по БЕЛ миналата година не ми е преподала половината от нещата ,които са задължителни!!! И ко прайм ся!!! Аз съм 12 клас и мисля да канздидатствам в някой ВУЗ , но не се знае дали дори ще завърша гимназия без уроци при среден успех на пробната матура по БЕЛ миналата година- 2.95-3.15. А и на всичкото отгоре излиза, че трябва да уча материала за 2 години!! Та - ко прайм ся!!!
цитирай
10. timmyd - "та- ко прайм ся"
21.10.2007 12:57
Полянката с черните овчици си я има -по принцип го писах някъде горе.
Ти в какво училище учиш и кое според теб е задължително?
Като гледах миналата година примерните матури - ми ... подобен среден успех .... много лошо говори, ама не само за "даскалката".
И още нещо - и не се заяждам!- ти миналата година къде спа и не задаваше тези въпроси на госпожата?
цитирай
11. анонимен - "a какво правим ако преподавателят "
21.10.2007 13:06
намери и ти къде да се изкажеш. сега ще ти наскочат, че ти си разхайтена, родителите ти са немърливи, а учителите- самата святост! видиш ли, вършат си те работата, учат си учениците на четмо и писмо, а тъпите учинеци не искат бе! не искат! да попитам аз тогава, защо, учители, не връщате учениците от частните уроци ами им лапате париците?
цитирай
12. timmyd - :)
21.10.2007 13:30
Всеки случай си е отделен. Подчертах, че има учители, които не си гледат много качествено работата, но те са единици на фона на останалите. Но, не можеш да ме убедиш, анонимен 11, че ако ученикът си гледа работа - хайде, конккретно за БЕЛ - и си прочете всички произведения (хаха), напише си всички домашни, редовно се упражнява, пита, когато не разбира, (но не само 1 месец преди изпита)резултатите ще са ниски.
А за връщането от частни уроци - ти като отидеш в магазина и си купиш сирене за х лева, защо не те връщат с думите- "Иди отсреща, защото там цената е х-1 лв?":)
цитирай
13. vladipro - Ямно колега блогър,
21.10.2007 14:16
не сте колега математик, затова сте написали тези редове:
"Математиката си е математика и всичко си върви според програмата - във всички училища.
Или, ако ученикът си е вършил работата в час, трябва да е получил всички необходими знания и без излишни “кахъри” да си се яви на изпит"
Дори журналистите ревнаха колко трудене бил теста по математика. За логико-агностичната ориентначия на задачите да не говорим, а такива в учебничите няма. Основният проблем е в структурата и логиката на тестовете и за това не са виновни учителите.
цитирай
14. timmyd - Извинявам се,vladipro ,
21.10.2007 15:38
Всъщност в контекста пиша, че по програма заложеното в учебника е заложено и в теста по математика, докато при теста по БЕЛ се оказа, че по учебна програма е заложено - съчинение разсъждение, а по изпитна порграма - трансформиращ перазказ. Иначе самата система на тестовете си има както своите плюсове, така и своите минуси и е от изключителна важност този, който прави тестовете, да знае какво прави. Все пак в МОН работят и редица специалисти.
цитирай
15. simona34 - моля, като сте всички така себеотрицателни и дисциплинирани..
22.10.2007 13:59
...и "кой, вие- частни уроци- абсурд", хайде изкоментирайте ми следното безобразие публикувано в нюз.дир.бг:
************************************
Домашно школо заради стачката
22 октомври 2007 / News.dir.bg
Стачкуващи учители смениха класните стаи със собствените си апартаменти.
Притеснени от изоставането на учениците заради стачката, даскалите решиха да им преподават уроците вкъщи, пише в. "Стандарт". Учителите привикват децата от 7 и 12 клас, тъй като при тях закъснението е най-тежко заради кандидатгимназиалните изпити и матурите.
Повечето учители преподават пропуснатите уроци на децата без пари. Те викат вкъщи всеки ден. Други пък взимат по 2-3 лева от учениците за уроците. Те ги събират на групи от 10 деца сутрин и вечер. Има обаче и даскали, които вземат по 15 лева на час като за частен урок, оплакват се абитуриенти пред вестника.
*****************************
Та какво за частните уроци? И какво за СВЪРШЕНАТА в клас работа?
цитирай
16. timmyd - уф, добре ,мисля, че
22.10.2007 14:52
на няколко пъти по-горе писах, че учителите са хора, следователно са различни и не може да се очаква всички да са еднакви. Написаното в постинга е ориентирано към НОРМАЛНА ситуация. В случая не смятам, че ситуацията е нормална.
Доколкото умея да разбирам текст, в статията е казано, че повечето учители не визимат пари(което си е огромен реверанс към учениците).
А и да взимат ги разбирам- държавата като не им плаща, докато са в стачка :)
Идеята ми беше ,и това съвсем не като заяждане, че съзнателното поведение в час, съпроводено със заинтересованост от страна на родителите обезсмисля частните уроци просто защото в този случай детето ще е получило и усвоило цялата необходима му информация.
цитирай
17. natali60 - Като ходя на родителските срещи
11.12.2007 20:57
на сина ми /11 клас/, научавам за нагло, арогантно, безцеремонно отношение на ученици към учители! Какво печели този ученик като обижда учителя си и му пречи да работи? А в класа има много деца, които искат да чуят урока, но не могат заради шума. Арогантният ученик нарушава правото на труд на учителя и правата на съучениците си. Кой му внушава такова поведение?
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: timmyd
Категория: Лични дневници
Прочетен: 735461
Постинги: 151
Коментари: 1288
Гласове: 11873
Календар
«  Февруари, 2023  
ПВСЧПСН
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728