Прочетен: 4501 Коментари: 17 Гласове:
Последна промяна: 20.03.2009 21:52
Реших да помисля и в тази посока :) Че то покрай протестите на учителите и за това се заговори усилено.
На първо място, доколкото съм чувал - търсенето определя предлагането :)
Обаче има няколко случая:
А- кандидатгимназистки тревоги:
1- Доколкото познавам програмата за изпитите след 7. клас, ми се струва, че миналогодишните тревоги си бяха основателни само по отношение на трансформиращия преразказ, защото той в учебните програми не е бил застъпен(само са давани съвети, че може да се работи в допълнителни часове с този вид текст). Иначе в частта по български език влизат знания, които трябва да са получени в периода V - VІІ клас включително. В частта по литература влизат само знания за произведения от VІІ клас.
Математиката си е математика и всичко си върви според програмата - във всички училища.
Или, ако ученикът си е вършил работата в час, трябва да е получил всички необходими знания и без излишни “кахъри” да си се яви на изпит.(Отчитаме тук фактора стрес от първо явяване на изпит в живота, което се преодолява с външното оценяване в ІV клас по новата програма J )
Тъй че, като се сети родителят в седми клас, че детето му не е учило добре през годините, се налага да се ходи на допълнителни опреснителни курсове, но за това не е виновен учителят май.
А доколкото знам всеки учител има часове за консултации с ученици, но никой ученик не ходи на тях. Защо бе, деца?
Детето си е дете, не може да очакваме да разсъждава в перспектива(винаги има изключения) и като възрастен. Тук е ролята на родителя, който да се вслушва в съветите на учителите и да обръща внимание на детето си.
Ако учителят си върши работата (а почти всички го правят) и детето системно си учи – проблем няма да има.
Разбира се всяко стадо си има черни овчици – тук говоря за един тип ориентирани към икономиката “даскалици”.
Б- кандидатстудентски неволи:
1-Когато ученикът учи в паралелка с различен профил от този, с който иска да кандидатства. (Друг е въпросът защо аджеба си отишъл в математическа гимназия , ако искаш да кандидатстваш с литература или география.) Доколкото познавам учебните програми - наистина се получава един луфт, но той се отнася повече до практиката и уменията на ученика, а не до неговите знания. Пример- Литература или български език(изпит езикова култура). В Хуманитарна гимназия има много повече часове по ЗИП, в тях се работи предимно с други автори, но се трупат умения за литературен анализ, работа с аргументативен текст и т.н., както и знания за епохи, задълбочаване на теоретични знания за понятия и всичко това дава по-голям шанс за успех. Ако се подхожда съзнателно. При тези условия ученик с друг профил на обучение може да ходи на частни уроци, но пак се чудя защо.
Извод :) - мислете в какво училище се записвате. Тук голямо е значението на родителите, които би трябвало да подпомагат детето си при избор на път в живота като отчитат неговите предпочитания.
2- Горното определено изключва необходимостта от частни уроци, ако си си в профила. (Като не бива да се забравя, че часовете по принцип са си малко). И тук вече заинтересоваността и мотивираността на ученика, който не е детенце, а младеж с претенции за бъдещи успехи в живота, имат огромно значение. Ако месец-два преди изпита се сетиш, че ще кандидатстваш и нямаш необходимия потенциал от знания, натрупани през годината, няма да се получи нещо добро. Възможността да научиш пет теми и на изпита да се падне една от тях е малка, макар и да я има J
Извод – ориентираността на ученика за бъдещето му трябва да е налице. Тук, с риск да ме провесят на някой клон, ще кажа, че идеята за държавни зрелостни изпити никак не е лоша(макар и да има много трески за дялане в практически аспект), защото тя предполага солидна и последователна подготовка с активно участие на заинтересования ученик, т.к. го чака изпит.
3- има една порочна практика на някои преподаватели в университети да организират частни уроци и да прибират наистина големи суми за тях. Тук платежоспособни мама и тати се включват с идеята, че “детето” като напише със същите думички, които е чуло от преподаващия, темата последния като ги прочете при проверка, ще го оцени високо. Сигурно това действа в някои случаи, за съжаление. Обаче, в повечето – не. Т.к. сами се досещате, че тоз субект от университета не проверява всички изпитни материали, а само част.
Пак ще споменем черните овчици, които се правят, че само кротичко си хрупат тревица на полянката под сянката.
И накрая ще припомня началото – търсенето определя предлагането.
1. чувал ли си реплика на учител "това КОГАТО отиде на частни уроци ще му го обяснят". Не "ако". "когато". Преподаването е под всякаква критика и родителите, независимо от финансовия статус ще се набутват за уроци, КОГАТО решат че детето им трябва да учи в престижно училище.
2."Или, ако ученикът си е вършил работата в час, трябва да е получил всички необходими знания и без излишни “кахъри” да си се яви на изпит" - до тук добре. въпросът е дали УЧИТЕЛЯТ си е вършил добре работата в час. Личните ми наблюдения показват, че като правило- не.
3."Друг е въпросът защо аджеба си отишъл в математическа гимназия , ако искаш да кандидатстваш с литература или география" - математическа гимназия дава добра общообразователна подготовка, ей затова ходят в нея. Не само от любов към математиката. А и предходния цитат означава, че едно 13-14 дете би трябвало да е наясно с какво ще се занимава в по- нататъшния си живот. Аз толкова добре ориентирано в прогнозната конюнктура дете не познавам. А Вие?
4. ...
мога да изброявам още. но общата ми препоръка е разсъжденията да са на база "реални условия" а не - "абстрактни познания"
-1 и 2-Репликата не съм я чувал, но сигурно има и такива, които я казват(затова съм споменал черните овчици). НО- в изпитните програми влизат САМО неща, които са от задължителната подготовка!!!Т.е. не може да не са засегнати в час. Въпросът е, че няма достатъчен брой часове.Но в предвидените, ако има съзнателно отношение от страна на ученика- всичко е ОК. Обаче, ако няма, и най-добрият учител да си - няма да можеш да вмъкнеш в главицата на някого всичко.Има и КОНСУЛТАЦИИ Разликата с частния урок е, че мама и тати плащат и искат резултат. Детето не може да си позволи да няма резултат. Има и една уловка - "когато решат, че детето им трябва да учи в престижно училище". Ако решат в последната година,или в последните месеци - и детето не се е подготвяло от 5 клас- проблемът е техен, нали. Учителят няма физическото време в час да обяснява материал от предходни години, колкото и да му се иска.
-3-Добра общообразователна подготовка дава всяко училище до 10 клас, защото горе-долу едни неща се учат. Но след това става различно. В хуманитарна гимназия получаваш възможност да имаш 6 часа Бълг. ез. и лит., 4 часа философия, 5 часа профилиращ предмет(география, или история, или там каквото е от хуманитарната сфера), но нямаш възможност да учиш например химия, биология и т.н. Докато, ако учиш в математическа гимназия, ще е точно обратното.
АЗ затова подчертах, че е много важна ролята на родителя, който да наблюдава развитието на детето си, да се вслушва мъничко и в мнението на учителя, за да насочва детето си, съобразно неговите интереси. Едва ли ще реши младежът да става лекар в 12 клас и ще се засили да учи биология и химия тогава. По тази причина,(въх, сега ще ме разстрелят, е хубаво, че в новата програма, се предвижда след 10 клас да можеш да си смениш училището и профила.Не че сега не може - просто държиш някой друг изпит)
Аз съм на мнение, че ориентираността на младежите е много слаба и в 12 клас. Не преобладават тези, които знаят какво точно искат да учат, а тези, които кандидатстват за 101 специалности с 3-4 изпита, че което ги приемат, то да е, само и само да са студенти. А това е дълбоко погрешно.
-4- да, наистина има много неща, които да се коригират в училище, но има и много неща, които зависят от самите родители и от децата им.
Колкото и идеалистично да звучи, докато не започне да работи връзката учител-родител-ученик и докато не спре прехвърлянето на отговорност от една на друга страна, нищо няма да се промени.
И един пример - реален, а не абстрактен. Миналата година наблюдавах 26 деца от 7.клас от малко населено място. 8 кандидатстваха, от тях 2 ходеха на частни уроци, а другите се занимаваха само в училище,но и в часовете за консултации. Всички бяха приети в големия град с горе-долу еднакви оценки в търговска гимназия, елитни езикови гимназии и математическа гимназия(това дете изкара 5.85 на изпита по БГ език и над 5 по математика, но искаше там да си учи).
Извод 1 - еднаквите резултати показват, че от частни уроци не е имало нужда.
Вметка 1 - :) - никога не бива да се забравя, че някои деца имат нужда от повече работа, други от по-малко. Децата и техните възможности не са еднакви.
20.10.2007 17:48
Ще дам пример със сина си - приеха го на времето в Математическа гимназия, сега по първо желание в желания университет (кандидатства само на едно място!) без нито един урок.
Народът е казал - Не е луд този, който е изял зелника... "
21.10.2007 12:41
Защото аз съм такъв случай. Даскалката ми по БЕЛ миналата година не ми е преподала половината от нещата ,които са задължителни!!! И ко прайм ся!!! Аз съм 12 клас и мисля да канздидатствам в някой ВУЗ , но не се знае дали дори ще завърша гимназия без уроци при среден успех на пробната матура по БЕЛ миналата година- 2.95-3.15. А и на всичкото отгоре излиза, че трябва да уча материала за 2 години!! Та - ко прайм ся!!!
Ти в какво училище учиш и кое според теб е задължително?
Като гледах миналата година примерните матури - ми ... подобен среден успех .... много лошо говори, ама не само за "даскалката".
И още нещо - и не се заяждам!- ти миналата година къде спа и не задаваше тези въпроси на госпожата?
21.10.2007 13:06
А за връщането от частни уроци - ти като отидеш в магазина и си купиш сирене за х лева, защо не те връщат с думите- "Иди отсреща, защото там цената е х-1 лв?":)
"Математиката си е математика и всичко си върви според програмата - във всички училища.
Или, ако ученикът си е вършил работата в час, трябва да е получил всички необходими знания и без излишни “кахъри” да си се яви на изпит"
Дори журналистите ревнаха колко трудене бил теста по математика. За логико-агностичната ориентначия на задачите да не говорим, а такива в учебничите няма. Основният проблем е в структурата и логиката на тестовете и за това не са виновни учителите.
************************************
Домашно школо заради стачката
22 октомври 2007 / News.dir.bg
Стачкуващи учители смениха класните стаи със собствените си апартаменти.
Притеснени от изоставането на учениците заради стачката, даскалите решиха да им преподават уроците вкъщи, пише в. "Стандарт". Учителите привикват децата от 7 и 12 клас, тъй като при тях закъснението е най-тежко заради кандидатгимназиалните изпити и матурите.
Повечето учители преподават пропуснатите уроци на децата без пари. Те викат вкъщи всеки ден. Други пък взимат по 2-3 лева от учениците за уроците. Те ги събират на групи от 10 деца сутрин и вечер. Има обаче и даскали, които вземат по 15 лева на час като за частен урок, оплакват се абитуриенти пред вестника.
*****************************
Та какво за частните уроци? И какво за СВЪРШЕНАТА в клас работа?
Доколкото умея да разбирам текст, в статията е казано, че повечето учители не визимат пари(което си е огромен реверанс към учениците).
А и да взимат ги разбирам- държавата като не им плаща, докато са в стачка :)
Идеята ми беше ,и това съвсем не като заяждане, че съзнателното поведение в час, съпроводено със заинтересованост от страна на родителите обезсмисля частните уроци просто защото в този случай детето ще е получило и усвоило цялата необходима му информация.
2. "Giorgino"
3. Понякога...
4. Може ли човек винаги и всичко да прощава?
5. преди...
6. "Нямам време да живея"
7. Може ли човек да избяга от себе си???
8. Поредното безумие на timmyd
9. Безумие - 2
10. Овцата Спаска,Грую и Големият лош вълк
11. Овцата Спаска, Грую Пищова и Големият Лош(не твърде вече) Вълк...
12. Блог за Милен Фармер