Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
12.10.2007 12:09 - Лично мнение за проблема
Автор: timmyd Категория: Лични дневници   
Прочетен: 2513 Коментари: 10 Гласове:
0

Последна промяна: 20.03.2009 21:50

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

Моето мнение:
       Всички тези събтия - стачката и останалото покрай нея, можеше да бъдат избегнати.
         Като начало проблемите в образованието не са от вчера, но за тях започна да се ГОВОРИ едва днес. Системата се нуждае от реформи - това се говори от 80-те години насам. Реформите, които аз виждам отстрани(документи от сайтовете на министерствата, които са общодостъпни) не се провеждат докрай. След две години ще има срив в цялата система, т.к. тогава средното образование става задължително до 7 клас. Това обрича малките основни училища на смърт поради липса на ученици. Решението според мен - още отсега уедряване на училищата(за това се говори от доста време), което ще намали отрицателния ефект. Но това е оставено на общините, а те нямат интерес(представете си как ще гледат хората кмета, който закрие училището и каже, че децата ще пътуват всеки ден по 20 км примерно). 
          Ако разрешаването на проблема с образованието на малограмотното население(независимо от етническа принадлежност!) не се превърне в държавна стриктна политика, след 10 години, когато тези деца пораснат - проблемът ще е изключително сериозен. Решение - примерно - местните власти, вкл. и полицията да  участват активно при отиването на учениците в училище. Според мен, ако се очаква учителките да ходят по махалите и да казват на родителите, че децата не идват на училище и помощите ще бъдат спрени(това е по закон), родителят ще дойде с някой прът в училище да търси правосъдие. Дали учителката ще се жертва? И дали трябва да я съдим за решението й?
         А за стачката- трябваше още в началото да се води диалог. Доколкото си спомням в края на лятото миналата учебна година пак се говореше за стачка на учителите, но тогава се отложи с идеята да не пострада кандидатстването на децата и дасе водят преговори през лятото. Да, ама не. Лично според мен напрежението ескалира с ... меко казано неадекватното отношение на министъра. Не може от позицията на министерския пост(каквото и чувство за хумор да имаш) да си позволяваш да говориш за халееви комети и т.н. Все пак министърът трябва да се грижи за хората от своя ресор - преподаватели. Именно репликите му бяха първият стимул за стачка - удариха го на чест учителите и са си прави хората. Все пак за да бъде учител, един човек трябва да има висше образование, да е държал определен брой изпити. Каквото и да се говори за педагогическите специалности(а такива са предимно предучилищна педагогика и начална педагогика, останалите специалности - първо ставаш бакалавър или магистър по нещо си - примерно филолог, историк и т.н. и ако искаш си държиш и изпити за преподавателска правоспособност) те превръща в интелигентен и културен човек. Едва ли има някой хахо, който да си вземе изпита примерно по Антична и Западноевропейска литература или пък История на стария свят.. Знам ли - това си е мое мнение.
        Липсата на обективно отразяване на исканията на учителите също ме подразни. Ми те исканията още в самото начало са били ПОЕТАПНО(три епата и 15 месеца) увеличение на заплатите. Ама навсякъде се тръбеше, че искат 100процента веднага. Другата заблуда беше за самите заплати, направих си труда да проверя (пак от сайта на министъра) колко е най-високата заплата - 411 лв(след последнтото увеличение) на учител с минимум 25 години стаж и докторска степен. Как точно се получава 450 лв средна заплата не разбрах.
         После- трябваше веднага да се седне и да се започнат РАЗУМНИ преговори(това преди да се изнерви цялото съсловие)
         Грешката на правителството е в това, че както обикновено липсва нормален човешки език към обществото. Много знае Грую от Горно нанадолнище как ще се отрази вземането на средства от "излишъка"(дълбоко погрешна дума). Ми обяснете с нормален език на хората - не всеки е икономист, че да разбира.
          И главното - не бива да се спекулира - да се политизира. Това е глупаво. Ние сме един народ и трябва да се държим като такъв.



Тагове:   образование,


Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

1. buboleche - Не сме един народ ,а
12.10.2007 12:33
сме един народ и политици , което прави две. И едните са срещу другите и само се чудят как да ги метнат за да се задържат на власт и да лапат повече. Нищо друго няма значение..
цитирай
2. viovioi - *
12.10.2007 12:33
Лъжат, че са от икономии. Всеки излишък е двоен дефицит, пари на хартия - вятър работа. Също както една банка може да докаже ликвидността си с 1 папка документи . А стане ли напечено - паре нема..
цитирай
3. nakom - бедните деца ако трябва да пътуват 20 км
12.10.2007 12:41
как в щатите могат да пътуват по 50 и не им пука - защото си има училищни автобуси.тук ако не им е отсреща училището - умират от ужас.и дали като се съкратят 10 смотани училища няма да останат пари и за свястни автобуси с които тези деца да пътуват.
Но не би.Ако във всяко село няма училище - край на мача.
цитирай
4. timmyd - nakom,
12.10.2007 12:46
това е и моята идея. Училищни автобуси има(доколкото съм чел), но само за основни училища и не във всички общини.
Именно това означава уедряване на училищата, но си представи какво ще стане, ако се извърши изведнъж.
Безплатни учебници има - но само до ІV клас.(Тук има и друг проблем- ухаа, държавни поръчки - смятам,че доста интереси се намесват).
цитирай
5. svoboda64 - Една вметка, Tymmid,
12.10.2007 12:59
Кметовете са "мобилизирани"в процеса по закриване на училищата - срещу премия от 200 000 лв. на община с писма на въпросния министър. Поредната непрозрачност и партенка в държавата:))

Идеалистично си мислиш, че правителството "иска" да води диалог:)))) В момента тече защита на едрия бизнес в България, на който му е "у лево" какво ще стане с образованието. За тях е безразлично дали ще си внасяме работници след 10 години - китайчета много:)) Дали ще има неграмотни... ами защо пък не? Нали ще могат да продължават да ги купуват като гласоподаватели за жълти стотинки + 2 кебапчета и 4 бири, примерно.

Депресивно ми се усилва усещането за живот в Абсурдистан, в който образованият е системно материално подценяван, за да бъде държан в подчинение... Иначе може да стане неуправляем... Както в момента се случва със стачката...




цитирай
6. анонимен - Браво!
12.10.2007 13:55
Ето още един млад, буден човек с гражданска позиция.
цитирай
7. анонимен - Размисли за връзката между простотията и образованието
12.10.2007 16:30
И най-смешното е, че колкото е по-неграмотно населението, толкова повече не му пука за образованието. По този път след 10 г. просто няма да стои на дневен ред въпроса за образованието - такова няма да има :)
цитирай
8. kombakova - За жалост такава е истината!
12.10.2007 16:55
Голямата българска певица ЛИЛИ Иванова в предаване подкрепи водещата ,че само некъдърници се слагат на ръководни постове!Как мислите,че такива хора ще се отнасят с по-умните от ТЯХ!Естествено със злоба,надменност!Те сега са Велики!!!Пази боже непосредствеността да те управлява!!!
цитирай
9. sophware - Основеният проблем на образованието
12.10.2007 17:23
у нас е централизираната и унифицирана система на управление. Предполага се, че единствено министерството и правителството знаят какво и как трябва да се преподава, как да се организира учебния процес.
Това е тъпо и неефективно. И причина за всички беди.
Това е същото като централното ръководене на икономиката - прави я недалновидна, тромава, неефикасна, откъсната от пазарното търсене.
Трябва да се направи реформа, която да даде възможност на училищните колективи за самостоятелност и творчество - в учебната програма, организацията на учебния процес, методологията на преподаване, набиране и разходване на финанси. Тогава съдържателната реформа ше тръгне отдолу, с енергията на опитните и заинтересовани преподаватели. Задачата на държавата следва да бъде да мултиплицира успешния опит и да помага където се наложи.
Дайте свобода за реформи и експерименти на самите учители и те ще реформират системата много по-успешно от министерството.
Всъщност то никога няма да я реформира точно защото трябва да реформира всичко и навсякъде отведнъж, а това е прекалено голям риск и отговорност.
Затова министерските чиновници нищо друго не правят освен да пишат планове, после да ги заменят с нови и в резултат да вървят все в едни и същи коловози.

Я помислете, кое министерство на образованието създаде и ръководи училищата, създали българското Възраждане, благодарение на което сега има България?
цитирай
10. drona - училищата по селата
15.10.2007 10:00
децата там са основно от малцинствата .... Както ми заявки един татко на малко ромско момиче първокласничка :"няма да я пусна в друго село сама - ще я откраднат" ... и има право човека

Толкова за закриването на училищата и на локумите за образоване на малцинствата ....
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: timmyd
Категория: Лични дневници
Прочетен: 735461
Постинги: 151
Коментари: 1288
Гласове: 11873
Календар
«  Февруари, 2023  
ПВСЧПСН
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728